Kerncijfers 2023
Gehoorschade is een relevant volksgezondheidsprobleem in Nederland. Gehoorschade kan zich op verschillende manieren uiten, bijvoorbeeld door een piep of ruis in je oren of door gehoorverlies. De schade kan verschillende oorzaken hebben, zoals veroudering of blootstelling aan hard geluid tijdens werk of vrije tijd.
Nederlanders (40+) hebben gehoorverlies
Dat is
van alle Nederlanders (40+)
Gehoorschade is onomkeerbaar
Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 1,2 miljoen Nederlanders van 40 jaar en ouder te maken hebben met gehoorverlies van minimaal 35 decibel. Dit komt neer op ongeveer 13% van deze leeftijdsgroep. De meeste van deze gehoorverliezen zijn toe te schrijven aan veroudering.
Gehoorschade kan grote gevolgen hebben voor iemands persoonlijke leven, zoals beperkingen in het dagelijks functioneren en een verminderde kwaliteit van leven. Belangrijk om te weten is dat gehoorschade door hard geluid onomkeerbaar is. Als je eenmaal een piep of ruis in je oren hebt of gehoorverlies, is daar helaas geen genezing voor.
Gehoorverlies bij jongeren
Reden tot zorg
Door de vergrijzing neemt gehoorverlies toe onder ouderen, maar er is ook reden tot zorg bij jongere doelgroepen. Veel jonge mensen luisteren namelijk te lang en te vaak naar harde muziek, bijv. via oortjes of koptelefoon of tijdens uitgaan. Er zijn meer preventieve maatregelen en bewustwordingscampagnes nodig om dit te verminderen. Het beschermen van je gehoor, bijvoorbeeld met volumebegrenzers en goede koptelefoons, is cruciaal.
1 op de 5
mbo-studenten heeft last van piep/ruis na luisteren met oortjes of koptelefoon
57%
van de jongeren (16-25jr) draagt geen oordoppen met muziekfilter
Veilig genieten van muziek
VeiligheidNL werkt in het kader van het Vierde Convenant Preventie Gehoorschade Versterkte Muziek samen met diverse partijen uit de uitgaanssector. Het doel is om bezoekers en professionals van muziekactiviteiten op een veilige manier van muziek te laten genieten zonder gehoorschade te riskeren.
De twaalf convenantpartners hebben afspraken gemaakt op zes belangrijke thema's, waaronder het geven van voorlichting aan bezoekers. Om dit concreet te maken, is de campagne I Love My Ears² opgezet, die zich richt op het vergroten van bewustwording en het bereiken van een breed uitgaanspubliek.
Feestje? Dat doe je met Doppies!
De campagne I Love My Ears heeft samen met jongeren de deelcampagne Doppies ontwikkeld, met een herkenbaar karakter gebaseerd op oordoppen.
De eerste campagne stimuleerde de aankoop van oordoppen met kortingscodes van leveranciers. Vervolgens richtten campagnes zich op het meenemen en dragen van oordoppen met muziekfilter, verspreid via online en offline kanalen. Het effect van de campagne wordt elk jaar gemeten en is tot nu toe erg succesvol.
Onze adviezen
Wij pleiten voor drie maatregelen voor het voorkomen van gehoorschade door hard geluid. Op basis van deze adviezen loopt momenteel een onderzoek van de Gezondheidsraad naar de wenselijkheid van het invoeren van een extra screeningsmoment.