Kinderveiligheid

Kinderveiligheid in een tijd van desinformatie

Kerncijfers 2024
Nieuwe generatie ouders
4 maatschappelijke veranderingen
Van views naar veiligheid

Kerncijfers 2024

Ieder kind verdient het om veilig op te groeien. Toch komt in Nederland elke zes minuten een kind (0-11 jaar) op de Spoedeisende Hulp terecht met letsel door een privé ongeval. Vaak gaat het daarbij om letsels die te voorkomen waren. Echter, veel ouders beschikken niet over duidelijke en betrouwbare informatie om risico’s te herkennen.

Elke 6 minuten

belandt er een kind (0-11 jaar) op de SEH door een privé-ongeval

van deze gevallen betreft letsel door een val

stijging in wiegendood cijfers t.o.v. gemiddelde van afgelopen jaren

Nieuwe generatie ouders

We zien we dat er een nieuwe generatie ouders is opgestaan, met andere gewoontes en verwachtingen. Hun zoektocht naar informatie verloopt anders dan voorheen: sneller, digitaler en vaak via sociale media. Steeds vaker krijgen jonge ouders een stroom van goedbedoelde, maar soms onjuiste adviezen vanuit hun omgeving of via sociale media. Dit maakt het voor hen lastig om betrouwbare informatie te herkennen. Daarnaast nemen ze op basis van deze informatie soms beslissingen die onveilige situaties in de hand kunnen werken. Cruciaal is daarom de vraag: hoe kunnen we de nieuwe generatie jonge ouders het best bereiken met onze adviezen rondom kinderveiligheid?

VeiligheidNL op TikTok

Om deze groep ouders te bereiken, kiezen wij voor een aanvullende route om onze informatie te delen. Naast onze traditionele kanalen, brengen we betrouwbare en bewezen effectieve kinderveiligheidsadviezen nu ook op de plek waar veel jonge ouders wél dagelijks komen: TikTok. Daar vind je nu ons kanaal @kinderveiligheid.nl¹.

In korte video’s combineren we wetenschappelijke feiten met herkenbare verhalen over onder andere vallen, verbranding en verdrinking. Zo sluiten we aan bij de leefwereld van ouders, verlagen we de drempel om te luisteren en vergroten we hun vertrouwen om in te grijpen. Op die manier beschermen we kinderen waar dat nodig is, versterken we ze waar het kan en voorkomen we letsel - zowel nu als in de toekomst.

Welke maatschappelijke veranderingen zien we?

We zien 4 cruciale maatschappelijke ontwikkelingen die invloed hebben op onze aanpak in het voorkomen van letsel bij kinderen.

1. Aanhoudend hoog letselcijfer Valpartijen (van de trap, meubilair of speeltoestel), verbranding en verslikking staan bovenaan in de letselcijfers.

2. Dalende motorische ontwikkeling Kinderen spelen minder buiten en zitten vaker achter een scherm. Daardoor bewegen ze minder, wat niet goed is voor hun ontwikkeling.

3. Snelle verspreiding van desinformatie Jonge ouders ervaren een overvloed aan adviezen, weten niet altijd welke bronnen betrouwbaar zijn en ze voelen zich vaak onzeker over hun keuzes.

4. Hardnekkige gezondheidsverschillen Mensen met een kwetsbare sociaaleconomische positie leven gemiddeld 6 jaar korter en 15 jaar minder in goede gezondheid dan mensen met een hoger opleidingsniveau of inkomen

Meer over deze ontwikkelingen

Van views naar veiligheid

De hierboven genoemde trends maken duidelijk dat we niet iedereen bereiken met klassieke folders of websites over kinderveiligheid. Daarom willen we naast deze meer traditionele kanalen, ook zichtbaar zijn in het dagelijkse mediagebruik van alle (aanstaande) ouders. Om ze op een aansprekende en begrijpelijke manier te bereiken vóórdat er een ongeluk gebeurt.

Dat betekent: korte, visuele content die theorie en praktijk koppelt, nuance brengt in tegenstrijdige adviezen en toegankelijk is voor iedereen, ongeacht taalniveau. Daarom wordt VeiligheidNL dé bron van expertise voor (jonge) ouders op TikTok.

We positioneren ons als laagdrempelige, betrouwbare expert in kinderveiligheid. Niet door met het vingertje te wijzen, maar door het gesprek aan te gaan met ouders.

We hanteren daarbij drie principes:

1

Betrouwbaarheid voorop

Met een geverifieerd account, duidelijke bronvermelding en experts in beeld geven we ouders het signaal: “Hier klopt de informatie.

2

Verhalen boven data

We starten bij herkenbare zorgen: een vader die twijfelt of zijn baby het koud heeft, een moeder die niet weet wanneer je een babyslaapzak gebruikt. En geven daarna uitleg en advies

3

Realistische content

TikTok beloont authenticiteit. Daarom maken we realistische video’s, gebruiken eenvoudige ondertiteling en leggen in 30 seconden uit wat ouders écht moeten weten.

We zorgen voor afwisseling om elke keer weer de aandacht te trekken: straatinterviews met ouders, deskundige uitleg van onze experts en persoonlijke verhalen van ouders. Zo bieden we herkenning, perspectief en praktische handvatten. Dat dit ook zo wordt ervaren, blijkt uit onderzoek onder onze doelgroep.

Bekijk onze 3 formats

Hoe TikTok onze impact op ouders versterkt

In zeven maanden tijd groeide ons kanaal naar bijna 4.000 volgers, met maandelijks meer dan 1 miljoen views en duizenden likes, comments, shares en saves. Maar cijfers vertellen slechts een deel van het verhaal.

Onze aanwezigheid op TikTok verlegt de focus van puur beschermen naar het versterken van kinderen (én ouders). Veel ouders kennen het belang van veiligheid, maar missen praktische handvatten of zelfvertrouwen om daarin dagelijks bewuste keuzes te maken.

Dominique (24 jaar) Moeder van Mats (6 jaar)
“Het stelt mij vaak gerust dat ik geïnformeerd ben. Ik zie in de video’s dat jullie wel echt moeite doen om de jongere generatie aan te spreken door bijvoorbeeld een soort van grapjes te maken en met animaties, dat soort dingen. De goede informatie, maar wel met een humoristisch jasje.”

Samen ernstig letsel voorkomen

Door korte, herkenbare video’s aan te bieden op momenten waarop ouders openstaan voor informatie, geven we ze niet alleen kennis, maar vooral ook het gevoel: ik kan dit.

We merken dat ouders actief de interactie aangaan, met ons én met andere ouders, via de comments. Die gesprekken leveren waardevolle inzichten op: wat leeft er, welke vragen spelen er? Op basis daarvan scherpen we onze video's, voorlichting en aanbod steeds verder aan.

Kortom, TikTok verbetert de kwaliteit van onze dienstverlening, verdiept de relatie met ouders en vergroot ons bereik. Elke view is een kans om letsel te voorkomen en dat is precies de blijvende impact die we willen maken.

Contact

Mieke Cotterink

Expert Kinderveiligheid

m.cotterink@veiligheid.nl

Meer weten?

¹ kinderveiligheid.nl (@kinderveiligheid.nl) | TikTok

² RIVM & GGD. (2024). Meer ongezond gedrag bij jongeren, gezondheid blijft kwetsbaar [Nieuwsbericht]. Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. https://www.rivm.nl/nieuws/meer-ongezond-gedrag-bij-jongeren-gezondheid-blijft-kwetsbaar

³ Basch, C. H., Mohlman, J., Fera, J., Tang, H., Pellicane, A., & Basch, E. (2021). A global pandemic in the time of viral memes: COVID-19 vaccine misinformation and disinformation on TikTok. JMIR Public Health and Surveillance, 7(6), e29528. https://doi.org/10.2196/29528

⁴ Vosoughi, S., Roy, D., & Aral, S. (2018). The spread of true and false news online. Science, 359(6380), 1146–1151. https://doi.org/10.1126/science.aap9559

⁵ Kanits, F., L’Hoir, M. P., Boere-Boonekamp, M. M., Engelberts, A. C., & Feskens, E. J. M. (2023). #sleepingbaby on Instagram: Nonadherence of images to safe sleeping advice and implications for prevention of Sudden Unexpected Death in Infancy. PLoS ONE, 18(9), e0290580. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0290580

⁶ Pharos. (2019, april). Gezondheidsverschillen duurzaam aanpakken: Mensen met een laag opleidingsniveau leven gemiddeld 6 jaar korter en zelfs 15 jaar in minder goed ervaren gezondheid dan anderen [Factsheet]. Pharos. https://www.pharos.nl/wp-content/uploads/2025/02/Gezondheidsverschillen-duurzaam-aanpakken_Pharos_mei-2019.pdf

⁷ Van Zoonen, L. (2002). Gendering the Internet: Claims, controversies and cultures. European Journal of Communication, 17(1), 5–23. https://doi.org/10.1177/0267323102017001605

Meer cijfers? Bekijk hier het LIS kerncijfers 2024 tabellenboek en verantwoording

Inhoudsopgave

Deel deze pagina

Volgende pagina